Regulacja przerzutek w rowerze.

Zanim przystąpimy do regulacji powinniśmy zaopatzyć się w niezbędne narzędzia: śrubokręt krzyżakowy. kombinierki, klucz oczkowy 10 mm. No to do dzieła.

1. Mając założoną na ramę przerzutkę tylną, pozostawiamy ją bez łańcucha i przeprowadzamy regulację zakresu pracy. Obydwie śruby regulacyjne pełnią funkcję ograniczników wychylenia przerzutki – w stronęszprych śruba „L\ w stronę haka ramy śruba „H”. Obydwie podlegają analogicznej zasadzie: wkręcając śrubę, zmniejszamy zakres pracy przerzutki, wykręcając zaś – zwiększamy. Wychylamy przerzutkę maksymalnie w stronę szprych i operując śrubą ,,L’ ograniczamy wychylenie. Patrząc na największązębatkę rolka prowadząca (górna) wózka przerzutki powinnaznaleźć się w takim położeniu, aby jej środek był minimalnie przesunięty w kierunku szprych, w stosunku do środka największej zębatki. Pozwalamy teraz na powrót przerzutki w kierunku małej zębatki i operując śrubą „H”, ustawiamy ją tak, aby osią gnąć minimalne przesunięcie w kierunku haka ramy.

2. Nie założony jeszcze łańcuch pozwala nam ustawić odpowiednią wysokość zamontowania przerzutki przedniej. Prawidłowe jej położenie osiągniemy następująco: wychylamy prowadnicę nad największą tarczę i ustawiamy ją w takim położeniu, aby szczelina pomiędzy prowadnicą a zębami dużejtarczy wynosiła 1-3mm. Pamiętać należy również o tym, aby prowadnica została ustawiona równolegle do tarcz.

3. Jeżeli nasza największa zębatka tylna ma 29 lub więcej zębów, prawidłowo dobierzemy długość łańcucha następująco: pomijając przerzutki, zakładamy łańcuch na największą zębatkę tylną i na największą tarczę z przodu, napinamy łańcuch tak, aby nie był luźny i do tej jego długości dodajemy dwa ogniwa.

4. Przy zębatce tylnej, o 28 zębach, lub mniejszej postępu jemy w następujący sposób: zakładamy łańcuch poprzez przerzutki na najmniejszej zębatce tylnej i na największej tarczy z przodu. Długość łańcucha zostanie dobrana prawidłowo, jeżeli po jego zakuciu wózek przerzutki będzie ustawiony tak, że linia przechodząca przez osie rolek będzie prostopadła do podłoża.

5. Zakładając linkę, pamiętajmy o tym, że nie może ona być luźna, a ewentualny luz możemy skasować regulatorem.
Ustawiamy z przodu łańcuch na środkową tarczę. Teraz operując manetką, próbujemy przerzucać tył od zębatki najmniej
szej na kolejną wyższą. Jeżeli łańcuch nam nie wskakuje, regulatorem naciągamy linkę, przechodzimy na zębatkę najwyższą i zaczynamy zrzucać do najmniejszej. Jeżeli łańcuch nie schodzi płynnie, oznacza to, że linka naciągnięta jest zbyt moc
no. Regulując naciągiem linki musimy tak wypośrodkować jej napięcie, by łańcuch przecho dził płynnie przy przerzucaniu,
zarówno w górę, jak i w dół.

6. Przy korpusie przerzutki znajduje się śruba, którą możemy napiąć sprężynę korpusu. Ustawiamy łańcuch na najmniejszej tarczy z przodu i największej zębatce z tyłu. Operując tą śrubą, ustawiamy przerzutkę tak, aby podciągnąć wózek najbliżej jak się da do zębatki, nie dopuszczając jednak, aby podczas pedałowania układ zaczął głośno pracować. Upewniamy się, czy przerzutka nie utraciła płynności przerzucania. Jeśli tak, to śruba tą należy minimalnie odciągnąć wózek do zębatki.

7/ 8. Teraz dopiero regulujemy przód. Łańcuch ustawiamy na małej tarczy z przodu i na największej zębatce z tyłu. Śruba ograniczającą zakres pracy przerzutki przedniej ustawiamy prowadnicę w ten sposób, aby łańcuch w tym położeniu nie ocierał o nią i jednocześnie aby prowadnica zapewniała płynne przejście łańcucha z tarczy środkowej na małą. Ustawiamy teraz łańcuch na najmniejszej zębatce z tyłu i dużej tarczy z przodu – postępujemy analogicznie – łańcuch nie ociera o prowadnicę, uzyskujemy płynne przerzucanie ze środkowej tarczy na dużą. Teraz ustawiamy łańcuch na tarczy środkowej i regulujemy naciągiem linki jej napięcie, aby łańcuch znajdując się na skrajnych zębatkach tylnych nie ocierał o prowadnicę. W ten sposób musimy wypośrodkować ustawienie prowadnicy przerzutki przedniej, przy położeniu łańcucha na tarczy środkowej.

Wsiadamy na rower i przeprowadzamy próbę generalną. Ponieważ układ napędowy działa pod obciążeniami, po regulacji wykonanej na stojaku może okazać się, że musimy go jeszcze minimalnie podregulować, pamiętając o wszystkich zasadach.

Uff… trochę nam to zajęło ale chyba od tej pory regulacja przerzutek nie powinna sprawiać nam większych problemów.

2 odpowiedzi na „Regulacja przerzutek w rowerze.

  1. Bartek pisze:

    Jedno pytanie: dzwignie zmiany sa u mnie przyblokowane tzn. z przodu moge ustawic tylko drugi i trzeci bieg a z tylu trzy najnizsze. Jedynki z przodu i „lekkich” biegow z tylu nie moge ustawic zarowno z linka jak i bez linki…
    Bylbym wdzieczny za podpowiedz.
    pozdrawiam,
    Bartek

  2. Sprawdziłeś wychylenie (zakres pracy) prowadnic przedniej przerzutki i wózka tylnej w jedną i drugą stronę bez zamontowanych linek?

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s